Czerwone kontrolki w samochodzie to sygnał ostrzegawczy dla każdego kierowcy. Ich znaczenie może być różne. Sprawdź, co zrobić, kiedy na samochodowym pulpicie pojawią się czerwone kontrolki.
Każdy kierowca zna to uczucie, kiedy przyjemna jazda zostaje zakłócona z jakiegoś pozornie błahego powodu. Schemat jest często podobny: na pulpicie pojawia się pomarańczowa, albo co gorsza – czerwona kontrolka. Tych kolorów nie można bagatelizować. Jak więc zachować się w takiej sytuacji oraz co oznaczają poszczególne kontrolki?
Kontrolka silnika
Każde auto wyposażone jest w tablicę wskaźników, które informują kierowcę o stanie auta. Niektóre kontrolki świecą się cały czas, inne zapalają w konkretnych przypadkach. Te zielone (lub niebieskie) nie powinny budzić niepokoju – są jedynie informacją, że dany element działa i jest aktualnie w użyciu. Inaczej, kiedy na tablicy pojawi się żółta lub pomarańczowa kontrolka silnika – w takiej sytuacji należy jak najszybciej zdiagnozować problem, np. odwiedzając po drodze serwis ASO Mazda. W przypadku kontrolek czerwonych, często pozostaje natychmiastowe przerwanie jazdy, zgaszenie silnika oraz wezwanie pomocy. Ignorowanie kontrolki silnika mogłoby stanowić zagrożenie zarówno dla auta, jak i pasażerów.
Brak prądu – kontrolka akumulatora
Kiedy pojawi się czerwona kontrolka akumulatora (w niektórych typach samochodów – pomarańczowa), należy zatrzymać się w pierwszym możliwym miejscu. Najczęściej oznacza ona niski poziom naładowania akumulatora lub nawet jego zużycie. W takim przypadku istnieje ryzyko, że samochód może w każdej chwili zgasnąć. Kontrolka akumulatora może także sygnalizować awarię alternatora, który odpowiada za ładowanie akumulatora. W przypadku problemów z układem ładowania w starszych samochodach benzynowych lub z silnikiem diesla można spróbować odpalić pojazd „z popychu” lub za pomocą kabli rozruchowych. Rozładowany akumulator można później naładować za pomocą prostownika, zużyty będzie trzeba wymienić na nowy. Kontrolka akumulatora w nowszych samochodach najczęściej wiąże się z wizytą w autoryzowanej stacji kontroli pojazdów.
Problemy z układem smarowania – kontrolka oleju
Czerwona kontrolka z symbolem olejarki lub bagnetu olejowego, dający znać o sobie tuż przed uruchomieniem silnika, to kontrolka oleju. Jeśli nie gaśnie ona krótko po włączeniu silnika, oznacza to, że wystąpił problem. Świecąca się kontrolka oleju może oznaczać m.in. niedziałający czujnik oleju, niewystarczający jego poziom, niskie ciśnienie wewnątrz układu smarowania lub też awaria pompy. Zazwyczaj zapala się wtedy, kiedy poziom oleju jest już dużo poniżej normy. Z tego względu odkładanie problemu na później może skończyć się fatalnie dla silnika, powodując jego zatarcie.
Awaria układu hamulcowego – kontrolka z wykrzyknikiem
Wskazuje na niego czerwona kontrolka z wykrzyknikiem otoczona okręgami. Może ostrzegać o zaciągnięciu hamulca postojowego (to także kontrolka z literą P), ale także wskazywać na awarię. Jedną z przyczyn może być wyciek płynu hamulcowego czy też usterka w układzie EBD. Podobną kontrolką, tylko że pozbawioną wykrzyknika, jest kontrolka informująca o stanie klocków hamulcowych. Zignorowanie jej może doprowadzić do utraty hamulców, dlatego należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu.
Przegrzany silnik – kontrolka z termometrem
Uwagę kierowcy powinna przykuwać także czerwona kontrolka z termometrem w cieczy. Jest to kontrolka płynu chłodniczego, która w przypadku jego niskiego poziomu świeci się na żółto. Jeśli jednak zapali się na czerwono, to płyn prawdopodobnie już ulega wrzeniu. W takiej sytuacji należy przerwać jazdę i od razu uruchomić nawiew gorącego powietrza oraz wentylację. Pomocna okaże się dodatkowo klimatyzacja. Przed sprawdzeniem poziomu płynu należy koniecznie odczekać minimum godzinę, aż ulegnie on przestudzeniu. W przeciwnym wypadku ciśnienie wytworzone w zbiorniku płynu hamulcowego może narazić nas na niebezpieczeństwo.
Na wypadek wypadku – kontrolka air bag
Gdy dojdzie do usterki lub wyłączenia poduszki powietrznej, powinna zapalić się adekwatna kontrolka air bag lub srs z czytelnym rysunkiem postaci zapiętej pasami. Najczęściej nie wymaga ona natychmiastowego przerwania jazdy. Kontrolka air bag to najczęściej błąd elektronicznego układu bezpieczeństwa, który można zniwelować za pomocą komputera na stacji diagnostycznej.
Czerwone kontrolki – sygnał dla kierowcy
W nowszych samochodach wyposażonych w elektroniczne systemy bezpieczeństwa występują także kontrolki sygnalizujące niedomknięte drzwi lub klapę bagażnika oraz niezapięte pasy. W tym ostatnim przypadku często towarzyszy także alarmowy sygnał.
Kiedy na pulpicie samochodu pojawiają się czerwone kontrolki, niekiedy konieczne może okazać się wezwanie pomocy drogowej oraz wizyta w warsztacie. Z pomocy profesjonalistów należy korzystać jednak nie tylko po fakcie. Jeżdżenie z niedziałającymi kontrolkami prędzej czy później odbije się boleśnie na portfelu kierowcy, który po prostu nie zauważy, że z autem dzieje się coś poważnego. Dbanie o sprawność elektronicznego układu pojazdu – w tym czerwone kontrolki samochodowe – jest bardzo istotna i pozwoli zaoszczędzić sobie wielu niedogodności.