Czy warto mieszać płyny do chłodnic?

warsztat samochodowy

Mieszanie ze sobą różnych rodzajów płynów do chłodnic nie zawsze jest do końca bezpieczne. Na rynku spotkać można coraz więcej niekompatybilnych ze sobą produktów. Problematyczny jest także fakt, że spora część producentów nie umieszcza na opakowaniach informacji, które mogłyby pomóc w rozpoznaniu rodzaju płynu.

W sklepach spotkać można się z płynami wykonanymi w technologiach takich, jak OAT, IAT, HOAT czy POAT. Różnią się one od siebie pakietem dodatkowych uszlachetniających, których to działanie może się wzajemnie znosić. Przykładowo, płyn wyprodukowany w technologii IAT – po zmieszaniu się z najpopularniejszym na rynku płynem OAT – przyczynić może się do wytrącenia się osadów w płynie, które mogą przykleić się do ścianek chłodnicy, ograniczając jej wydajność.

Rodzaje płynów do chłodnic

IAT – wykonane w tej technologii płyny odpowiedzialne są za tworzenie grubej warstwy antykorozyjnej na chronionych elementach. Świetnie nadają się do starych oraz zabytkowych samochodów.

OAT – płyny te tworzą cienką, aczkolwiek skuteczną warstwę ochronną i są nieszkodliwe dla wykonanych z aluminium elementów. Ich trwałość wynosi 5 lat.

HOAT – są to płyny hybrydowe o przedłużonej trwałości, bezpieczne dla starszych samochodów i kompatybilne z aluminium oraz żeliwem. Łączą w sobie zalety płynów IAT oraz OAT.

POAT – płyn o maksymalnej trwałości 7 lat. Do kategorii tej zaliczyć można między innymi płyny produkowane na bazie glikolu propylenowego.

Proces starzenia się płynu chłodniczego

Płyn do chłodnic, podobnie jak olej silnikowy, starzeje się na skutek wysokich temperatur. Stopniowo zmniejszeniu ulega wówczas rezerwa zasadowa płynu, po której wyczerpaniu płyn zmienia odczyn na kwaśny. Skutkuje to szybkim postępowaniem procesów korozyjnych, które związane są z tym, że glikol jest sam w sobie preparatem powodującym korozję.

Gdy wycieki uzupełniamy przy pomocy wody, płyn może ulec rozrzedzeniu. Gdy do układu dolaliśmy większą jej ilość, warto udać się do sprawdzonego warsztatu i przy pomocy areometru sprawdzić temperaturę krystalizacji płynu. Usługi w tym zakresie oferuje serwis samochodowy Kraków Anndora.

Gdy znamy rodzaj i markę krążącego w układzie płynu, dobrym pomysłem jest dolanie koncentratu płynu tego samego rodzaju. Inne rozwiązanie to wymiana płynu na nowy.

Zdjęcie: rawpixel na Unsplash.

Dodaj komentarz